Elsk hjertet

Skrevet mandag d. 30. juli 2018

Kender du dit blodtryk? – få svaret i Matas

Hver tredje kvinde kender ikke sit blodtryk. Er du en af dem? Kom ned i Matas i Brønderslev den 22. august kl. 15-17 eller i Matas i Dronninglund den 6. september kl. 15-17 og mød Hjerteforeningen, der helt gratis måler dit blodtryk.

Knap en million danskere lider af forhøjet blodtryk – men flere end 280.000 er slet ikke klar over, at de befinder sig i en situation, der på sigt kan være livstruende. Mange kan nemlig leve med forhøjet blodtryk i mange år uden at opdage det. Det er farligt, for forhøjet blodtryk øger risikoen for at blive ramt af fx en blodprop i hjertet.
Derfor inviterer Matas og Hjerteforeningen nu til gratis blodtryksmåling.

– Siden vi indledte samarbejdet med Matas i 2007, er antallet af kvinder, der dør af en hjerte-kar-sygdom, faldet med 28 %. Det synes vi er både fantastisk og livsbekræftende for den videre kamp for kvinders liv og sundhed, fortæller Hjerteforeningen.

Butikschefen i den lokale Matas tilføjer: – Faktum er, at der fortsat dagligt dør 16 kvinder af en hjerte-kar-sygdom – det vil vi kæmpe videre med at nedbringe. Det gør vi bl.a. ved at invitere alle til at få målt blodtrykket samt ved at sælge støttearmbånd, som sikrer øget forskning.

Der skal ikke bestilles tid til den gratis blodtryksmåling – og mænd er også velkomne.

Tip en 3’er og vind lækre præmier
Udover at passe på din sundhed kan du ved blodtryksarrangementerne deltage i konkurrencen om en lækker kurv med produkter fra Plaisir til en værdi af 1.000 kr.

Vidste du …?

Symptomerne på blodprop i hjertet er:
Smerter eller ubehag i brystregionen, der opleves som en trykkende eller en strammende fornemmelse
Trykken eller lette smerter nederst i brystkassen eller øverst i maveregionen
Smerter eller ubehag i arme, mellem skulderbladene, i nakke og kæbe
Åndenød
Hjertebanken
Svimmelhed, kvalme eller opkastning
Koldsved
Usædvanlig mathedsfølelse
Har du ét eller flere af disse symptomer, skal du tage dem alvorligt og sørge for at blive undersøgt. Har du mistanke om et akut hjerteanfald, skal du straks ringe 1-1-2, for her er tiden den vigtigste faktor.

Fakta om blodtryk

Ingen kender sit blodtryk, før det er målt
Det er vigtigt at kende sit blodtryk for at undgå hjerte-kar-sygdom
Man kan leve med forhøjet blodtryk i mange år uden at opdage det
Ca. hver femte dansker over 20 år har forhøjet blodtryk
Omkring 285.000 danskere har forhøjet blodtryk uden at vide det.